A kisgyermekek figyelmének megszületése

A kisgyermekek figyelmének megszületése
2023.05.16.

Mikor figyel? Mire figyel? Miért oda figyel? Miért tűnik úgy, hogy nem is figyel? Hogyan kell/kellene figyelnie egy gyerkőcnek?

Ahogyan neki jól esik. Mi az én dolgom? Hogy felkeltsem a figyelmét, hogy biztonságos közeget teremtsek, ahol maguktól fognak kinyílni, megnyílni és bekapcsolódni, aktív résztvevőjévé válni a foglalkozásnak.

Ma egy Anyuka előre elnézést kért, és az ajtó mellé ült, mert korábban más 30 perces zenés foglalkozásnál ki kellett menniük a felénél. - Végig maradtak és a kislány nagyon élvezte, sőt amibe tudott bekapcsolódott.

Ma egy másik Anyuka kisgyerkőce, olyan szupertitkos dolgokat árult el nekem, pedig most találkoztunk először, hogy milyen ruhában jött (volt egy álneve) és mi a plüsscicájának a titkos neve, amit csak a család tud.

Máskor egy Anyuka elmesélte, hogy az Ő fiacskája, aki egyébként korához képest sokkal választékosabban és nagyobb szókinccsel rendelkezik csak családi körben szokott ennyit beszélni, mint nálam.

 

Biztos érdekelnek a miértek ????

 

2 gyerekes anyaként, pedagógusként, zenészként, zenetanárként, zongoratanárként, egészen másként látom sokszor a gyerekeket. Egészben, tökéletesnek, tehetségesnek, akikkel nincs más dolgom, csak olyat mutatni, ami Őt igazán érdekli. Látom, ha még bizonytalan, látom, ha még nem Ő a társaság középpontja, látom, ha tart a báboktól, végig kísértem több olyan gyerkőc fejlődését, feloldódását, akik nem akartak Anya öléből kiszállni, ma pedig már odaül az ölemben. Mindennek eljön az ideje. A gyerekek tudják, érzik, hogy megvárom, míg kialakul a bizalom. Ez az egyik előnye, hogy családias létszámban találkozunk.

Tudjuk, hogy a kisgyermekek mindent megfigyelnek maguk körül, még akkor is, ha nem látszik rajtuk azonnal a figyelem. Amikor énekelünk egy új dalt, játszunk egy új játékot, sokszor úgy tűnhet, mintha észre sem vennék. De ne tévesszenek meg ez a látszat! Az agyuk mélyén zajlik a feldolgozás, miközben a környezetüket észlelik és megérzik. És mikor a legkevésbé várnánk, otthon újrajátszák a foglalkozást, énekelnek, és minden apró részlet eszükbe jut ami elhangzott a foglalkozáson.

Ugynakkor egy számukra ritkán vagy még nem látott hangszer képes 8-10 gyerkőcöt is annyira elvarázsolni, hogy egyszer csak mindenki csendben figyel milyen hangot hall és honnan. Mindegy az életkor, mindegy, hogy eltelt már 30 perc, csak ül és kérés nélkül figyel. A meglepetés ereje zenével, hangszerekkel.

Ezek az alkalmak segítenek a gyerekeknek abban, hogy fokozatosan fejlesszék figyelmüket és jelenlétüket. A dallamok és ritmusok varázslatos hatást gyakorolnak a kicsikre, miközben új területeket fedeznek fel a zene és a hangok világában. Ahogy közösen énekelünk és játszunk, segítem őket abban, hogy tudatosan megfigyeljék a körülöttük lévő dolgokat, érzéseket, és képessé váljanak arra, hogy a figyelmüket irányítsák. Mindezt játékosan, szinte észrevétlenül.

Azonban a figyelem kialakítása nem csak a zenés foglalkozásokon történik. A mindennapi tevékenységek, az otthoni játékok és az egyszerű beszélgetések is nagyban hozzájárulnak a figyelem készségének fejlesztéséhez. Amikor a gyermekünknek lehetőséget adunk, hogy megfigyelje a körülötte lévő világot, új szavakat tanuljon, és kreatív módon fejezze ki magát, olyan készségeket fejlesztünk, amelyek életük során rendkívül hasznosak lesznek számukra.

Az anyukák és persze az apukák, nagyszülők szerepe kiemelkedő a kisgyermekek figyelmének fejlesztésében. A szeretet, türelem és elfogadás olyan környezetet teremt, amelyben a gyermek magabiztosan fedezheti fel a világot. Amikor részt veszünk ezeken a foglalkozásokon vagy az otthoni játékokban, mi magunk is aktívan figyeljünk, és mutassunk példát a jelenlét és a figyelem fontosságára. Az ilyen interakciók nem csak a fejlődésüket segítik elő, hanem mélyebb kötődést is eredményeznek.

Tehát kedves anyukák, apukák, nagyszülők használjátok ki a zenés foglalkozásokat, a mindennapi tevékenységeket és az otthoni játékokat arra, hogy ösztönözzétek a gyermeketek érdeklődését és felkeltsétek a kíváncsiságát.

És az sem elhanyagolható, hogy Ti is nagyon sokat mosolyogtok hétről hétre, aminek szívből nagyon örülök ❤

Vissza

Személyesen helyszínek

Budapesten
és Pest megyében

Online foglalkozások

Differenciált korcsoportok 4 éves korig illetve 4-7 éves korig

Egyéni vagy csoportos

Zenés foglalkozások
Zongoraórák,

E-mail

zeneninnenmesentul@gmail.com
(24 órán belül válaszolok)